Suzen goes Pia

Socialpsykologiskt Experiment.

Jag har gjort ett "roll konflikts" experiment på min nära vän Josefin. Våran gemensamma nära vän Pia observera och deltog. För det var nämligen hennes roll jag spela i vårat "gäng".

Pia är "pojkflickan" som är lite grabbigare, snackar blandat på eneglska och finska. Drar många slang, kvicka och fräcka skämt. Kan gå osminkad, ruffsig i håret och klär sig i mjuka stora "bagiga" kläder.
Jag är den personen som har rollen att vara lite "finare i kanten". Jag skulle ALDRIG göra allt det där. Idag intog jag "Pia" rollen. Jossan, jag och Pia skulle bara som vanligt umgås hemma hos Pia.  Jossan hade ingen aning om vad jag och Pia gaddat ihop oss om precis innan hon kom. Det började så här:

Jag och Pia kom på idén att jag ska spela henne. Vi skyndade upp och jag tog av mig mina vanliga "mode kläder", klädde på mig stora mjukis byxor, en stor T-shirt, satte upp håret i en toffs på högra sidan mitt på huvudet och tvätta av mig sminket. Gick ut till bilen och vänta på att Jossan skulle komma. Jossan visset inte att jag varit hos Pia innan henne. Vi ville få henne att tro att jag gått klädd sådär hela dagen, då Jossan visste att jag varit på H&M och Kicks.

Jossan kom upp på uppfarten då parkerade jag bilen, stängde av och hoppade ur min bil,
-Nemen kommer du också nu! ;)

Jag kan lova att den minen går inte att slå då Josefin vet att jag aldrig skulle gå ut sådär "slarvig". Hon kollade på mig förvånat uppifrån och ner. Men så fin vän som hon är så säger hon inget om min "knepiga look". Hon bara blänger på mig. Vi kommer in till Pia och ska äta mat. Jag härjar på som sjutton. Leker med maten, sitter med benen på Jossans stol och slänger ur mig konstiga slang. Jag äter färdigt och går från bordet, börjar tvinga på Jossan mera mat. Börjar sjunga och dansa i köket. Säga konstiga och kvicka svar på tal och på engelska i nästan varje mening. Pia försöker hålla sig för garv, men lyckas inte hela tiden. Så Jossan sitter där förvånat och bara flinar. Jossan påpekar tex att vi har lika benvärmare och jag utbrister

-OHHH MY GOD we are just like twins!! (nåt som Pia säger)

Jag får ett sånt spontan "nu ska jag städa ryck" som Pia brukar få ibland. Jag utbrister högt i Pias kök att - Men alltså herregud så det ser ut här! Så går jag efter dammsugaren.
Jossan tittar på Pia och himmlar med ögon förvånat med ett leende, -Vad är det för fel på henne? Pia rycker bara på axlarna och flinar tillbaka.
Jag kommer in och börjar dammsuga och var helt vild med den där. Jossan frågar mig -Hur mår du? Jag svarar lite kvickt - I am FABUOLUS!
Kväller fortsätter i samma stil. Jag bröjar dra skämt så långt så Jossan bara kollar på mig med stora ögon och garvar. Pia kan inte sluta garva hon får knappt nån talan den här kvällen. Jag lyckades ju nämligen ta hennes ord och kvicka skämt. Det som är värt att tilläggas är att jag och Pia varit extremt nära vänner i 10år så jag känner henne och hennes stil. Jag kastar mig över Jossan i soffan och klämmer henne på brösten och säger -Honk Honk. Sen går jag därifrån. Jossan som trodde att jag skulle ge henne en kram, (vilket jag skulle gjort i vanliga fall) blir helt stumm och shockad. Tittar förvånat igen på Pia och bara garvar.

Efter en hel kväll så har Jossan utstått många timmar av den här personlighets förändingen så berättar vi för henne vad som pågått.
Hon börjar as garva och utbrister -Jag sa ju att det va nå fel på henne! Jag trodde faktiskt att du var hög på nånting!! hahahaha!

Bästa PIA           Jag som Pia       jag som jag           Jossan


Jag och Pia pratade om hur vi trodde Jossan skulle ragera. Vi trodde nog att hon skulle säga något mer till mig, eller till Pia om hur konstig jag var. Vi förtsod att hon skulle bli fundersam. Vi förtod inte till vilken grad hon själv skulle flippa dock. Hennes egna kommentarer och det hon reagerat stark på var:
Min frisyr, var det första hon la märke till.
Jag var extremt konstig vid middagen.
När jag klämde henne på brösten.
Va påstridig om att hon skulle äta mera mat.
Mina woohoo ryck!
Josefin tyckte jag gjorde experimentet bra. Hon blev hel lurad och förvirrad av mitt personlighets byte.

Josefin har en "naturlig" roll i vårat gäng. Kan vara osminkad och ha myskläder som den 3 barns mamman hon är samtidigt som hon gillar att klä upp sig och älskar att hålla på med make up.

Jossan drogs med i min roll idag och började härja på och garva åt mig och med mig. Hon började dra liknande skämt och slang. Där fick man se hur mycket  grupp dynamiken påverkar varandra då man i en liten grupp (som för oss på 3 personer) agerar i samförstånd och på ett samordnat sätt.

Socialpsykologi handlar om både individens unika egenskaper och karaktärsdrag, samt hur individens sociala omgivning påverkar individens sociala egenskaper. Som i vårat socialpsykologiska experiment så påverkades Josefin av våra karaktärer. Hon påverkades av den faktiska underförstådda närvaron av våra roller så intog hon liknande status i gruppen. Samtidigt som hon blev välldigt förvirrad då det var fel individ i gruppen som hade den rollen. Vilket medförde att just den rollen hade majoritet i gruppen och där med högsta status och Josefin drogs automatiskt med. Detta var hon dock inte medveten om själv just när det hände. Det observerade Pia att efter middagens första förvånande timme så hade Josefin intagit en liknande roll i gruppen.

Ingen kom till skada och Josefin hade en förvirrat men extremt rolig kväll då vi alla skrattat välldigt mycket.
2010-12-14 // Suzanne Anré

Kommentarer
Postat av: jozzan

hahahaha...de vra bra skrivet=) lätt mvg på denna uppgift=)

2010-12-15 @ 08:24:58
Postat av: Mikaela

Hahaha.. den kvällen skulle ja viljat se ;) Härligt tjejer <3

2010-12-15 @ 08:58:48
URL: http://MickisKarlsson.blogspot.com
Postat av: Pia

hahahaha ja de här va fan de roligste på länge. snacka om att en annan OCKSÅ blev förvirrad, Du tog ju mina ord o uttryck rätt ur mun på mig! hahaha

2010-12-16 @ 18:52:51
URL: http://ppiiaa.blogg.se/
Postat av: Suzen

hahaha jag var ju tvungen att gå ALL IN för att kunna ta det "to the extrem" ;p Fan va kul jag hade, åt mig själv med :p Ska nog bli mer som du Pia, det är ju kul! ;))

2010-12-16 @ 19:53:46
URL: http://suzen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0